به گزارش خبرنگار آرمان زنان؛ «چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟» دانش آموزان دختر اصفهانی نیز به این پرسش پاسخ دادند.
زهرا مهرابی دانش آموز سال چهارم از ناحیه یک اصفهان، می گوید: باید وقتی رفتار دیگران را تمرین کنیم که رفتار خوبی باشد؛ رفتارهایی که خوب نیست تمرین نکنیم؛ مثلا کسی که دروغ می گوید از او بیاموزیم که دروغ نگوییم؛ کسی که تهمت می زند او درس بگیریم که تهمت نزنیم.
سارا دلکش دانش آموز سال ششم می گوید: انسان هایی که صبور هستند می توانند در مقابل رفتار دیگران خودشان را کنترل کنند؛ اگر دوست ما مانند خود ما دوست ندارد به روضه برود ما نباید به او بگوییم که حتما بیا روضه شاید دوست نداشته باشد و نباید در مقابل حرف و عمل او ناراحت و عصبانی شویم؛ باید به حرف و عمل دیگران احترام بگذاریم و اگر این کار را انجام بدهیم انگار به خودمان احترام گذاشته ایم؛ شاید در آینده او هم به شرکت در مجالس امام حسین علیه السلام علاقه ای بیشتر از ما پیدا کرد.
مبینا قمصری دانش آموز سال نهم که از شهرستان کاشان به اصفهان آمده است، می گوید: اخلاق و ادب دو موضوع مهمی است که باید همه دانش آموزان مد نظر قرار دهند و اگر این دو کلید واژه در همه رفتارها و اعمال دانش آموزان باشد، می توانند رفتارهای نادرست و خشم خود را کنترل کنند؛ همه دانش آموزان می توانند با رفتارهای مودبانه و شایسته به دیگران احترام بگذارند چون افکار همه دانش آموزان با هم متفاوت است و هیچ دو انسانی وجود ندارند که افکار مشابه داشته بباشند.
مرجان طاهری یکی دیگر از دانش آموزان سال نهم است که در این باره می گوید: مهر که می آید با خودش مهربانی می آورد و به نظر من اگر دانش آموزان در سال های گذشته از هم کدورتی داشته باشند می توانند با ورود به سال تحصیلی جدید مهربانی را سرلوحه اخلاق خود قرار دهند و اگر کسی مهربان باشد نمی تواند اخلاقی به دور از ادب داشته باشد؛ مهربانان مودب هستند و به دیگران احترام می گذارند؛ رییس جمهور سوال خوبی را مطرح کردند ما باید از این سوال درس های تازه ای بگیریم به دیگران احترام بگذاریم؛ به حرف های دیگران توجه کنیم حتی اگر مطابق با سلایق ما نباشد و هر کس که این گونه رفتار کند دیگران هم به او و سلایق او احترام می گذارند؛ آداب دانش آموزی باید در مدارس رعایت شود؛ همه دانش آموزان حتی اگر از اتباع بیگانه هم باشند باید به یکدیگر احترام بگذارند و قدر لحظات با هم بودن را بدانند.
معصومه ماجدی یکی از دانش آموزان کلاس یازدهم ناحیه پنج اصفهان می گوید: به نظر می رسد که هر پرسشی علتی دارد که بیان می شود؛ شاید در کشور ما فقدان ادب و احترام از سوی دانش آموزان به یک معضل تبدیل شده است که در حال حاضر رییس جمهوری آن را به عنوان یک پرسش مطرح می کند که دانش آموزان آن را در طول سال تحصیلی تمرین کنند؛ مثلا ممکن است من دانش آموزی باشم بد اخلاق و دوست نداشته باشم که با هیچ دانش آموزی صحبت کنم؛ به نظر می رسد که پس از مدت ها طرد می شوم و دیگر هیچ دوستی هم نخواهم داشت اما اگر از ابتدای سال با خوشرویی و متانت و ادب با دوستانم برخورد کنم شاید از اخلاق خوب من سرمشق بگیرند و آنهایی هم که کمی بد اخلاق هستند اخلاقشان بهتر و بهتر شود اما به نظر من ادب یکی از مسئله هایی است که از ابتدای کودکی باید در همه افراد وجود داشته باشد؛ اداب را بچه ها از پدر و مادر و اطرافیانی که در خانواده با آنها هستند می آموزند؛ اگر پدر و مادری مدام در خانه به یکدیگر حرف های نادرست و رکیک بزنند بچه ها هم می آموزند و این می شود سنجاق شده به رفتارشان؛ پس کودکی که از کودکی با این گونه افراد زندگی کرده است دیگر به سختی می تواند رفتاری مودبانه و خوب داشته باشد بنابراین باید دوستانی انتخاب کند که به خوبی و مهربانی و ادب معروف باشند که تا حدودی رفتار آن ها می تواند باعث شود تا این گونه دانش آموزان کمی در رفتار و اخلاق خود تجدید نظر کنند و خوب و مودب شوند؛ این گونه انسان ها به سختی عوض می شوند پس باید این پرسش در ابتدا برای خانواده ها مطرح شود که به دنبال این موضوع باشند که ادب و متانت و احترام به دیگران را شاه کلید رفتارها در خانواده قرار دهند تا دیگران هم از آنها راضی باشند.
به نظر می رسد وجود ادب و احترام به دیگران در دانش آموزان موضوع بسیار مهمی است چرا که این روزها گاهی دانش آموزان حتی به معلمان هم بی احترامی می کنند و رییس جمهوری با مطرح کردن این پرسش در واقع زمینه ادب و احترام را در مدارس پایه گذاری کرده است تا دانش آموزان جایگاه خود را بدانند و به بزرگترها احترام بگذارند.
به امید روزی که احترام گذاشتن به پدر و مادر؛ خود و دیگران در جامعه نهادینه شود…
چند سالی است اول مهر که می شود رییس جمهور پرسشی را برای دانش آموزان مطرح می کند تا دانش آموزان آن را سرلوحه برنامه های خود در طول سال تحصیلی قرار دهند و امسال حجتالاسلام حسن روحانی؛ رئیسجمهور در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ که در هنرستان دخترانه شهید مدرس در تهران برگزار شد، این پرسش را به عنوان پرسش مهر امسال مطرح کرد که «چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟»
منبع:
راهکارهایی برای تحمل افکار و عقاید دیگران...ما را در سایت راهکارهایی برای تحمل افکار و عقاید دیگران دنبال میکنید
برچسب: اصفهانی, نویسنده: بازدید: 102